foodwatch start burgerinitiatief tegen ongezonde kindervoeding
Door de opmars van kindermarketing eten en drinken Nederlandse kinderen steeds ongezonder en worden meer kinderen te zwaar. Onderlinge afspraken van de bedrijven om kinderen jonger dan zeven jaar met rust te laten werken niet. De overheid moet kinderen en ouders in bescherming nemen tegen foute kindermarketing, daarom start foodwatch een burgerinitiatief voor de eerste wet die de marketing van ongezonde producten verbiedt en een gezond aanbod stimuleert.
Veggiecredits campagne: eet vegetarisch en verdien geld!
Dat je met één of meerdere vegetarische dagen in de week de planeet, je gezondheid en de dierenwereld een goede dienst bewijst, was al bekend. Maar sinds kort is een dierloos dieet ook goed voor je eigen portemonnee. Stichting Viva Las Vega's gaat namelijk mensen betalen om minder vlees, vis en andere dierlijke producten te gebruiken.
VeggieChallenge wil deelnemers uitdagen het vlees (vaker) te vergeten
Vleesverminderen is in. Steeds meer mensen kiezen er voor om de vleesgerechten te laten staan en te kiezen voor vegetarische of plantaardige gerechten. Als stimulans voor deze keuze start in Nederland in mei voor de derde keer de VeggieChallenge.
Aantal mensen dat puur plantaardig eet groeit fors
Steeds meer mensen eten alleen nog plantaardige voeding of volgen een volledig veganistische leefwijze. Tot deze conclusie komt de Nederlandse Vereniging voor Veganisme (NVV) na het vaststellen van de jaarcijfers betreffende het aantal leden, donateurs en abonnees. De cijfers over het afgelopen jaar tonen een groei van maar liefst 30%.
Voedselhoogleraar: ‘redesign’ van dierlijke productie noodzakelijk
De vooruitgang van mondiale voedselzekerheid is groot, maar de toenemende vraag naar dierlijke eiwitten is een potentieel gevaar. Dit betoogd Louise Fresco. De vraag naar eiwitten zal de komende decennia verdubbelen en dat dwingt tot het zoeken naar alternatieven voor vlees. Ten minste een derde van de proteïnen zal van planten moeten komen.
Verbod op nieuwe megastallen in Brabant houdt stand
Het verbod op nieuwe megastallen in Brabant is vandaag overeind gebleven bij de Raad van State. Volgens Milieudefensie is dit goed nieuws en betekent dit dat andere provincies ook stappen kunnen ondernemen tegen het groeiende aantal megastallen.
Onderzoekers van het Universitair Medisch Centrum Groningen (UMCG) en TI Food and Nutrition stellen vast dat een lage inname van magnesium via de voeding een grotere kans geeft op het ontstaan van hartziekte. Zij deden hun bevindingen op basis van 24-uurs urine van de deelnemers uit de langlopende PREVEND-studie. De resultaten zijn gepubliceerd in het toonaangevende tijdschrift American Journal of Clinical Nutrition.
Er komt voorgoed een einde aan dierproeven voor cosmetica in Europa. Na meer dan 20 jaar campagne voeren door diverse dierenrechtenorganisaties is vanaf 11 maart 2013 de import en verkoop van op dieren geteste cosmetische producten en ingrediënten in de EU verboden.
Voedselfraude aan de orde van de dag: nu ook gif in melk
In Nederlandse melk is de kankerverwekkende stof Aflatoxine aangetroffen. De besmette melk, afkomstig van twee Nederlandse melkveebedrijven, is niet in de schappen van de supermarkt terecht gekomen, zegt de Nederlandse Zuivel Oganisatie.
“bofkip” term door plofkipproducenten onterecht geclaimd
De Vegetarische Slager heeft de Nederlandse Vakbond Pluimveehouders per aangetekende brief verzocht de term “bofkip” niet langer te gebruiken, omdat die term het intellectuele eigendom is van de Vegetarische Slager.