Terug naar het nieuwsoverzicht

Supermarkten kiloknallen meer met vlees, ondanks schandalen

Wakker Dier roept op tot verbod op verkoop van vlees onder de inkoopprijs

Terwijl het ene vleesschandaal na het andere de kop opsteekt, zijn supermarkten vaker gaan kiloknallen. Het aantal hele diepe stunts (onder de gemiddelde prijs van kattenvoer) met vers vlees nam het eerste kwartaal van dit jaar met 47% toe: van 66 naar 97. Dat blijkt uit onderzoek van Wakker Dier naar vleesaanbiedingen op de websites en in de folders van de acht grootste supermarkten. Zij hadden maar liefst 703 keer industrievlees in de aanbieding. Biologisch vlees werd slechts 9 keer aangeprezen.
 

Voor Wakker Dier is de maat vol; de organisatie heeft staatssecretaris Dijksma deze week om een verbod gevraagd op het aanbieden van vlees onder de inkoopprijs, zoals het Europese Economisch Sociaal Comité adviseert. Vorige week wezen de stuntende supermarkten nog met de vinger naar de vleessector, VWA en de politiek: die zouden samen verantwoordelijk zijn voor de recente vleesschandalen. Maar de oorzaak ligt juist voor een belangrijk deel bij de lage vleesprijs waarmee supermarkten klanten de winkels in proberen te lokken. Met hun constante prijsoorlogen in het vleesschap zetten zij boer en slachter al jaar en dag onder druk om steeds goedkoper te leveren. Wakker Dier wil daarom, net als veel andere landen in Europa, een verbod op verkoop van vlees onder de inkoopprijs: “Met zo’n verbod zijn we er nog lang niet, maar het is hard nodig als we komende jaren de constante stroom aan vleesschandalen willen doorbreken. Het is een eerste stapje richting een ‘fairtrade’ beleid voor de boer en zijn dieren”.

Sinds 2010 houdt Wakker Dier de vleesaanbiedingen bij op de websites en in de folders van de 8 grootste supermarkten: Albert Heijn, C1000, Jumbo, Plus, Aldi, Lidl, Dirk/Bas/Digros en Emté. Meegenomen worden de aanbiedingen van vlees (vers vlees, worsten, vleessnacks, maar niet diepvriesproducten en vleeswaren) en vleesvervangers. Opvallend en teleurstellend is dat het aantal diepe stunts met vers vlees onder de gemiddelde kiloprijs van kattenvoer (€4,12, 2010) met 47% is gestegen vergeleken met vorig jaar - van 66 naar 97. Deze stijging wordt veroorzaakt door alle acht supermarkten.

Het totaal aantal aanbiedingen met (inclusief minder diepe stunts) industrievlees zonder dierenwelzijnkeurmerk is 703, versus 722 in dezelfde periode in 2013. Deze lichte afname is waarschijnlijk enkel te danken omdat Pasen – een periode waarin veel wordt gestunt –vorig jaar in het eerste kwartaal viel en dit jaar niet. Ter vergelijking: in 2011 stuntten de supers samen 455 keer en in 2012 557 keer met industrievlees. Albert Heijn, Dirk en Aldi prijsknallen een stuk meer, Plus en Lidl laten een daling zien. C1000 blijft koning kiloknaller. Er werd vooral gestunt met industrievarkens, gevolgd door rundvlees en plofkip.

Het aantal keer dat vleesvervangers en vlees met een keurmerk worden aangeprezen in de folders daalde van 131 naar 125. Biologisch vlees lijkt volledig in vergetelheid geraakt bij de foldermakers: slechts 9 keer werd dit gepromoot door de 8 supermarkten, vergeleken met 17 keer in 2013 en 36 keer in 2012.

Diepe prijsstunts onder de prijs van kattenvoer (KW1, 2013/2014):

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Alle prijsstunts met vlees zonder keurmerk (KW1, 2013/2014)

Verbod op aanbieden van vlees onder de inkoopprijs

In ongeveer de helft van de EU lidstaten geldt al een verbod op verkoop onder kostprijs of inkoopprijs voor levensmiddelen. Het Europese Economisch Sociaal Comité (EESC) riep in februari 2013 alle Europese overheden op om paal en perk te stellen aan de misbruikpraktijken van de grote supermarktketens, en noemt hierbij het verbod als een goed voorbeeld. In Nederland is er niet zo’n verbod omdat de overheid dat niet ‘gunstig vindt voor de consument’. Echter de EESC stelt juist dat de concurrentie op lage prijs op de lange duur nadelig is voor zowel de producent (boer) als de consument, omdat maatschappelijke aspecten (integrale kwaliteit, sociale aspecten en milieu) wegvallen in de moordende concurrentie om de laagste prijs. De decennialange lange prijzenoorlog van de Nederlandse supermarkten heeft onder andere geleid tot vleesschandalen, megastallen, vele failliete boeren, hoog antibioticagebruik, resistente bacteriën, ziekte-uitbraken en gigantisch veel dierenleed.
Een verbod op de verkoop onder inkoopprijs alleen is niet voldoende; de inkoopprijzen moeten ook omhoog zodat er daadwerkelijk meer geld over blijft voor een beter dierenwelzijn en goede controles. Maar het is een eerste belangrijke stap. Supermarkten (en consumenten) moeten het signaal krijgen dat er een einde moet komen aan het ongebreidelde en onverantwoorde gestunt met vlees. Een kilo vlees is een kilo dier, geen stuntartikel.




09-06-2014 10.00


Inloggen

Ontvang de nieuwsbrief, lekkere recepten, online magazine en altijd het laatste nieuws.

Gebruikersnaam
Wachtwoord Wachtwoord vergeten?

Uitschrijven voor de nieuwsbrief


 

De Dikke en Dunne Vegetarier

De dikke vegetarier en de dunne vegetarier samen verkrijgbaar in de webshop

De dikke vegetariër en De dunne vegetariër.
Klik hier om naar de webshop te gaan.
 

Ook nog beschikbaar

Vegeterranean

Vegeterranean € 34,95.
Krijg nu via de Agis Vegapolis het aankoopbedrag terug.
Klik hier om naar de webshop te gaan.
 

©2013 deVegetariër.nl - Disclaimer - Uitschrijven nieuwsbrief ontwikkeld door Dream IT