Terug naar het nieuwsoverzicht

Zo word je flexitariër

Er is een nieuwe voedingstrend overgewaaid uit de Verenigde Staten: de flexitarische keuken. Culinair journalist en tv-icoon Mark Bittman (59) is een levende reclame voor deze andere manier van eten: 'Overdag ben ik vegetariër, 's avonds carnivoor. En ik voel mij gezonder dan ooit!'



Mark Bittman is culinair journalist voor The New York Times. Hij is een voorvechter van gemakkelijk en kwaliteitsvol koken en kreeg de bijnaam 'the Minimalist'. Van zijn boeken gingen wereldwijd al miljoenen exemplaren over de toonbank. De Nederlandse vertaling van zijn bestseller 'How to cook everything vegetarian' kwam in 2009 uit. Dit boek, dat de dubbelzinnige titel 'De dikke vegetariër' (Karakter Uitgevers/Libridis, € 49,95) meekreeg, is het internationale standaardwerk voor de vegetarische keuken. Het boek telt meer dan 1.000 pagina's en bevat meer dan 2.000 recepten en allerhande tips voor wie lekker en vegetarisch wil koken.

Waarom besloot je enkele jaren geleden om anders te gaan eten?
'Ik ben al meer dan 30 jaar culinair journalist. Ik hou dus van lekker eten. Maar dat eiste zijn tol. Twee jaar geleden woog ik bijna 25 kilo meer dan op mijn dertigste. Ik kreeg ook gezondheidsproblemen: overgewicht, hoge bloeddruk, een ongezonde bloedsuikerspiegel, etc. Ik besefte dat ik mijn eetpatroon moest veranderen als ik gezond oud wilde worden.'

Wat was er dan zo verkeerd aan je eetgedrag?
'Mijn grootste probleem was dat ik - zoals veel mensen - gewoon te véél at. En vooral te veel vlees en vetten. Vlees bevat veel calorieën en maakt je dus dik. Bovendien hebben mensen vlees niet echt nodig om te overleven. Meer zelfs: te veel vlees eten, is ongezond. Er zijn wetenschappelijke bewijzen dat overconsumptie van vlees het risico op welvaartsziekten zoals overgewicht, diabetes type 2, harten vaatziekten en bepaalde kankers vergroot.'

Als dat het probleem is, kan je toch net zo goed gewoon vegetariër worden?
'Dat is juist. Maar ik hou gewoon te veel van vlees om dat volledig uit mijn voeding te schrappen. Dus besloot ik om gewoon minder vlees en meer plantaardig voedsel te eten. Overdag eet ik uitsluitend vegetarisch: groenten, fruit, granen, peulvruchten,... Maar bij het avondeten kies ik wel soms nog voor een stukje vlees, vis of gevogelte. Ooit noemde ik mezelf in een column een flexibele vegetariër. Zo ontstond de term flexitariër. Eigenlijk komt het er gewoon op neer dat ik vegetariër ben tot zeven uur 's avonds omdat ik niet over voldoende discipline beschik om fulltime vegetariër te worden.'

Inmiddels zijn heel wat Amerikanen gewonnen voor jouw flexitarisme.
'Ik denk dat mensen zich steeds bewuster worden van het belang van een gezonde voeding. Bij de meeste Amerikanen bestaat zowat 90 procent van hun dagelijkse voeding uit vlees, dierlijke producten, junk- en fastfood. Europa volgt stilaan ons voorbeeld. Het is belangrijk dat mensen die verhouding veranderen en minder vlees gaan eten.

Bovendien is er de jongste jaren veel aandacht voor het probleem van de opwarming van de aarde. De veeteelt is verantwoordelijk voor maar liefst 18 procent van de totale uitstoot van broeikasgassen. Wereldwijd sneuvelt voor vleesconsumptie jaarlijks drie miljoen hectare bos. Jaarlijks worden 16 biljoen (!) dieren gedood voor de vleesindustrie. Het is dus van groot belang om die overconsumptie van vlees in te dijken. Dat zal het milieu, de dieren én onze gezondheid ten goede komen.'

Was het moeilijk om je eetpatroon te veranderen?

'Helemaal niet. Ik besloot bijna van de ene dag op de andere om overdag enkel plantaardig te eten. Alleen 's avonds at ik nog een stukje vlees. Het begon eigenlijk als een experiment: zou ik dat wel kunnen? Maar na twee weken was ik - zonder moeite - reeds zeven kilo afgeslankt. En ik had geen enkel moment het gevoel gehad dat ik op dieet was of zo. Nu eet ik al twee jaar flexitarisch. Ik heb mijn vleesconsumptie met 60 tot 70 procent verminderd. En ik voel mij gezonder dan ooit.'

Mis je de vleesmaaltijden niet?
'Neen, het is een misvatting te denken dat vegetarische keuken saai en eentonig is. Mijn boek 'Dikke Vegetariër' bewijst het tegendeel. Ook met vegetarische gerechten kan je eindeloos variëren. Bovendien vind je alle ingrediënten van vlees ook terug in andere plantaardige producten. Soms heb ik wel een lichte honger. De moderne mens is geprogrammeerd om regelmatig iets te eten en vaak grijpen we dan naar ongezonde snacks. Dat heb ik afgeleerd. Het is gezonder om af en toe eens te luisteren naar je natuurlijke hongergevoel. En als ik toch tussendoortjes wil, kies ik nu voor noten of fruit.'

Je bent inmiddels een culinaire autoriteit in de Verenigde Staten. Wereldwijd werden meer dan drie miljoen van je (kook)boeken verkocht. Hoe verklaar je het succes van jouw nieuwe levenswijze?
'Ik denk dat mensen op zoek zijn naar een gezondere levensstijl. En mijn voedingswijze bevat geen lijstjes met 'verboden' producten. Ik hou zelf niet van diëten met allerhande regeltjes waarbij gezegd wordt wat ik wel of niet mag eten. Ik verbied mensen niet om vlees te eten. Ik zeg alleen: probeer wat minder vlees en wat meer plantaardig te eten. Dat is simpel en makkelijk op te volgen. En je kan het zonder moeite levenslang volhouden. Bovendien willen de meeste mensen wel iets doen tegen de opwarming van de aarde en het dierenleed. Minder vlees eten is daarvoor een goed begin.'

Flexitips van Bittman

1/ Denk na voordat je iets eet. Word je bewust van wat je eet. Stel jezelf de vraag: heb ik dat echt nodig? Is er geen gezond alternatief?

2/ Leer koken! Eten in restaurants en zeker in fastfoodrestaurants bevat vaak té veel calorieën en is niet altijd evenwichtig. Door zelf te koken, bepaal je zelf wat er op je bord komt.

3/
Leer de smaak van vegetarische gerechten appreciëren. Ook als vegetariër kan je eindeloos combineren en genieten van lekker eten!

4/ Luister naar je natuurlijk hongergevoel. Als je toch iets wilt eten, kies dan voor gezonde tussendoortjes (noten, fruit, worteltjes of radijsjes, etc.)

5/ Verminder je vleesconsumptie. Start met één 'veggiedag' per week. Je zal merken dat het helemaal niet zo moeilijk is om minder vlees te eten.

Waarom flexitariër worden?

1/ Het is goed voor je gezondheid

Rood vlees (biefstuk) bevat naast belangrijke voedingsstoffen ook veel ongezonde vetten. Deze vetten werken overgewicht in de hand en zijn bovendien slecht voor hart- en bloedvaten. Orgaanvlees (lever) bevat erg veel slechte cholesterol. Ook dit is slecht voor hart- en bloedvaten.

In sommige landen buiten de Europese Unie mogen er nog steeds hormonen en antibiotica in het vlees verwerkt worden. Wanneer je in onhygiënische omstandigheden vlees eet, bestaat het gevaar voor besmetting met salmonella of de E-colli bacterie. Dit kan je voorkomen door het vlees goed te doorbakken.

2/ Het is goed voor dier en milieu

De veeteelt is wereldwijd verantwoordelijk voor ongeveer een vijfde van de CO2-uitstoot. De 20 miljard landbouwdieren moeten gevoed worden. Een derde van alle vaste grond ter wereld wordt gebruikt voor de teelt van veevoeder of om dieren op te laten grazen. Zeventig procent van de ontbossing van het Amazonewoud gebeurt voor de veeteelt. Vleesproductie vereist enorm veel water. Voor een kilogram rundvlees heb je 15.000 liter water nodig. Voor een kilogram aardappelen slechts 150 liter.

3/ Er zijn erg smakelijke alternatieven voor vlees

Vis is even eiwitrijk maar bevat ook gezonde vetten (omega 3 en 6). Eieren zijn ideaal wat de hoeveelheid en soort eiwitten en vitamines betreft. Maar het eigeel bevat veel cholesterol. De vegetarische vleesvervangers op basis van soja, tofu, zuivel of tarwe lijken qua voedingswaarde en smaak erg op vlees. Peulvruchten, noten en zaden bevatten naast eiwitten ook veel vezels en vitamine E.

Bron: Goed Gevoel, Door Caroline Stevens.





30-03-2011 09.15


Inloggen

Registreer je Nu. Het is gratis -en dat blijft het!

Gebruikersnaam
Wachtwoord Wachtwoord vergeten?

Uitschrijven voor de nieuwsbrief


 

De Dikke en Dunne Vegetarier

De dikke vegetarier en de dunne vegetarier samen verkrijgbaar in de webshop

De dikke vegetariër en De dunne vegetariër.
Klik hier om naar de webshop te gaan.
 

Ook nog beschikbaar

Vegeterranean

Vegeterranean € 34,95.
Krijg nu via de Agis Vegapolis het aankoopbedrag terug.
Klik hier om naar de webshop te gaan.
 

©2013 deVegetariër.nl - Disclaimer - Uitschrijven nieuwsbrief ontwikkeld door Dream IT